Zjednotenie európskych dronových pravidiel
Vo všeobecnosti môžeme povedať, že sa jedná o krok dobrým smerom. Toto nariadenie otvára napríklad cestu pre BVLOS lety (mimo priamej viditeľnosti dronu pilotom), lety nad 120 metrov a prepravu nákladu s pomocou dronov. Zjednotenie dronových pravidiel v rámci EÚ taktiež do veľkej miery otvorí a rozšíri trh so službami poskytovanými s pomocou dronov.
Registrácia prevádzkovateľov UAS
Registrovať sa má každý, kto prevádzkuje drony, ktoré sú ťažie ako 250 g, ALEBO sú vybavené snímačom schopným zachytiť osobné údaje (napr. kamerou). Prakticky táto povinnosť teda platí pre každého.
Registrácia užívateľov, nie dronov
Táto funkcia však bude dostupná iba pri dronoch, ktoré sú označené štandardnou značkou C0-C6 (podobne ako označenie CE pri iných výrobkoch), Predaj týchto dronov sa zatiaľ iba rozbieha. Viac o používaní dronov, ktoré nie sú v súlade s delegovaným nariadením (EÚ) č. 2019/945 (pravidlá uvádzania na trh a predaja UAS a ich základné technické požiadavky) nájdete nižšie.
Ďalšou úlohou tohto systému je výmena údajov medzi leteckými úradmi. Môže ísť o výmenu údajov jednotlivých štátov pri povoľovaní cezhraničných letov, alebo letov zahraničného prevádzkovateľa v danom štáte. Preto je základnou požiadavkou na tento systém, aby bol elektronický a komunikovateľný medzi jednotlivými členskými štátmi a EASA (Európska agentúra pre bezpečnosť letectva). Tá vystupuje ako prostredník pri výmene takýchto údajov medzi štátmi. Viac o používaní dronov v iných členských štátoch nájdete v samostatnom odseku nižšie.
Registrácia pilotov dronov na Slovensku
Treba však počítať s tým, že najneskôr v roku 2022 k jeho zriadeniu dôjde. To bude následne pravdepodobne sprevádzané novelizáciou leteckého alebo priestupkového zákona, ktorý zriadi priestupok nezapísania sa do tohto registra.
Online školenie a preskúšanie pilotov dronov na diaľku
Pre subkategóriu prevádzky A2 (lety vo vzdialenosti menšej ako 30m od nezúčastnených osôb) musí byť toto online školenie a preskúšanie doplnené aj teoretickým preskúšaním na Dopravnom úrade. Podoba tohto preskúšania bude podobná, ako doteraz prebiehalo skúšanie pilotov na diaľku pre letecké práce.
Výstupom online školenia a preskúšania je elektronický preukaz pilota na diaľku pre konkrétnu subkategóriu prevádzky (samostatne A1, A2 a A3). Preukaz obsahuje QR kód, ktorý si môže ktokoľvek načítať a získať tak potvrdenie pravosti konkrétneho preukazu.
Aktuálna situácia s dronovým online školením a preskúšaním na Slovensku
V praxi sa v rámci pravidiel lietania s dronmi na Slovensku pre hobby užívateľov nedejú veľké zmeny. Avšak pri cestách s dronom do zahraničia nastáva problém spojený s tým, že Slovensko nieje zaradené do centrálneho registru pod hlavičkou Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva – EASA. Aktuálne je situácia taká, že občan Slovenskej republiky nemá žiadnu cestu ako sa do tohto registra dostať. Pre príklad register Českej republiky neumožňuje registráciu pre občanov SR s trvalým pobytom na Slovensku.
Otvorená kategória prevádzky dronov
Hobby používatelia dronov od 1.1.2021 vykonávajú lety v tzv. Otvorenej kategórií prevádzky (súčasná kategória prevádzky A) bez nutnosti mať na vykonávanie takýchto letov akékoľvek povolenie. V rámci otvorenej kategórie prevádzky platí povinnosť iba zapísať sa do registra prevádzkovateľov UAS a vykonať príslušné online školenie a preskúšanie. Avšak, ako sme už vyššie uviedli, keďže tieto systémy nie sú zriadené, táto povinnosť na Slovensku síce platí, ale nebude sa vysoko pravdepodobne žiadnym spôsobom vymáhať a nemôžete byť akokoľvek sankcionovaní za jej nesplnenie.
Subkategórie otvorenej kategórie prevádzky dronov
Subkategória A1 (DJI Mavic Mini, DJI Mavic AIR)
Pravidlá lietania dronov subkategórie A1
- Možnosť lietať aj v urbanistickej oblasti (bez minimálnej vzdialenosti od budov), ale nie nad davom ľudí.
- Pre túto kategóriu bude nutné absolvovať online test (aktuálne ho nie je možné vykonať)
- V tejto subkategórii je možné prevádzkovať drony spadajúce pod certifikáciu kategórie C0 (hmotnosť do 0,25 kg) a C1 (hmotnosť od 0,25 do 0,9 kg). Bude sa jednať o drony ekvivalentné k DJI Mavic MINI (249 g – C0) a DJI Mavic AIR (430 g – C1). Oficiálna európska certifikácia týchto dronov na kategóriu C0 a C1 ešte neprebehla, preto sa riadime prechodnými podmienkami pre necertifikované drony:
Prechodné podmienky pre drony v subkategórii A1
- Patria tu zariadenia s maximálnou vzletovou hmotnosťou nižšou ako 0,5 kg. Pozor, nová EU legislatíva znižuje hmotnostný limit z 0,9 kg na 0,5 kg pre necertifikované zariadenia. Necertifikovaný dron s hmotnosťou od 0,5 kg do 0,9 kg spadá podľa novej EU legislatívy do subkategórie prevádzky A2.
Subkategória A2 (DJI Mavic 2 PRO/ZOOM, DJI Phantom 4)
Pravidlá lietania s dronmi subkategórie A2
- Zákaz lietania vo vzdialenosti menšej ako 30 m od osôb, resp. 5m od osôb pri aktivovanom „low-speed mode“ (v budúcnosti bude možná aktivácia pre drony kategorizované do C2, aktuálne čakáme na aktualizáciu aplikácií DJI Go a DJI FLY a firmwaru dronov);
- Pre túto kategóriu bude nutné absolvovať online test doplnený teoretickým preskúšaním na príslušnom úrade (aktuálne ho nie je možné vykonať)
- V tejto subkategórii je možné prevádzkovať drony spadajúce pod certifikáciu kategórie C2 (hmotnosť od 0,9 kg do 4 kg). Bude sa jednať o drony ekvivalentné napríklad k DJI Mavic 2 PRO/ZOOM (907 g – C2) a DJI Phantom 4 (1380 g – C2). Oficiálna európska certifikácia týchto dronov na kategóriu C2 ešte neprebehla, preto sa riadime prechodnými podmienkami pre necertifikované drony:
Prechodné podmienky pre drony v subkategórii A2
- Patria tu zariadenia s maximálnou vzletovou hmotnosťou od 0,5 kg do 2 kg. Pozor, nová EU legislatíva znižuje hmotnostný limit z 4 kg na 2 kg pre necertifikované zariadenia. Necertifikovaný dron s hmotnosťou od 2 kg spadá podľa novej EU legislatívy do subkategórie prevádzky A3, alebo do osobitnej kategórie prevádzky.
Subkategória A3
Pravidlá lietania s dronom subkategórie A3
- Patria tu zariadenia s maximálnou vzletovou hmotnosťou do 25 kg a rýchlosťou letu do 19 m/s, takže ide o drony kategórie C2, C3 a C4 a individuálne postavené drony.
- vykonávanie letov v takej vzdialenosti, aby nezúčastnené osoby neboli vykonaním letu ohrozené, najmenej však 150 m od obývaných oblastí.
- Pre túto kategóriu bude nutné absolvovať online test (aktuálne ho nie je možné vykonať)
- Dostanete od nás dronové štúdijné materiály;
- Pri lekciách využívame videá a užitečné weby;
- Získate prístup k 500 dronovým testovaním otázkam v špeciálnej aplikácii;
- Pomôžeme Vám prihlásiť sa na teoretickú skúšku.
Vzdušné priestory
Podmienky a prechodné ustanovenia
Od 1.1.2021 pre drony, ktoré sú momentálne „v obehu“ a nie sú označené týmito značkami, platia na území Slovenskej republiky s najvyššou pravdepodobnosťou tieto ustanovenia. Dopravný úrad však ešte nevydal záväzné stanovisko, ale z vyššie uvedeného vyplýva táto varianta ako najrealistickejšia:
- s dronmi ľahšími ako 500 g je možné lietať tak, aby neboli prelietavané davy ľudí;
- s dronmi od 0,5 kg do 2 kg je možné lietať vo vzdialenosti väčšej ako 30 m od osôb;
- s dronmi ťažšími ako 2 kg a ľahšími ako 25 kg je možné lietať tak, aby nezúčastnené osoby neboli vykonaním letu ohrozené a zároveň musí byť let vykonaný minimálne 150 m od obývaných oblastí.
Pre vykonávanie letov v rámci otvorenej kategórie prevádzky, rovnako ako doteraz, nie je potrebné uzavretie poistenia proti škode spôsobenej tretím osobám.
- Detailné vysvetlenie aktuálnej legislatívy v náväznosti na rozhodnotie DÚ 2/2019;
- Detailné vysvetlenie princípov novej centrálnej európskej legislatívy;
- Vysvetlenie kategorizácie bezpilotných systémov;
- Objasnenie prevádzky bezpilotných systémov podľa otvorenej a osobitnej kategórie;
- Komunikácia možných budúcich scenárov na Slovensku;
- Priestor na otázky a diskusiu.
Osobitná kategória prevádzky dronov
Scenáre prevádzky dronov podľa osobitnej kategórie
- doručenie vyhlásenia o vykonávaní letov podľa štandardného scenára;
- prevádzkové povolenie pre vykonanie konkrétnych letov;
- udelenie Osvedčenia prevádzkovateľa ľahkých UAS (LUC).
Štandardný scenár - vyhlásenie
Prevádzkovateľ iba doručí úradu vyhlásenie, že bude vykonávať lety v súlade s tzv. štandardným scenárom (Standard scenario – STS). Ten priamo vymedzuje povinnosti prevádzkovateľa pre vykonanie daných letov a presne popisuje spôsob, akým sa majú tieto lety vykonať. Úrad následne nič neschvaľuje, vyhlásenie iba vezme na vedomie. Následne vpíše vykonávanie letov podľa vyhlásenia do „zložky“ prevádzkovateľa v registri prevádzkovateľov UAS (pre prípad kontroly zo strany polície alebo iných silových zložiek) a v prípade potreby vykoná nad prevádzkou štátny odborný dozor.
Štandardné scenáre vypracúva EASA (Európska agentúra pre bezpečnosť letectva), v súčasnosti platné sú nasledovné (pracuje sa na ďalších):
- STS 01 – VLOS nad riadenou pozemnou oblasťou v zastavaných oblastiach;
- STS 02 – BVLOS s využitím pozorovateľa nad riadenou pozemnou oblasťou v riedko zastavaných oblastiach.
Pre vykonávanie letov podľa štandardného scenára musí byť vykonané osobitné preskúšanie pilotov na diaľku na úrade pre konkrétny štandardný scenár.
Od 1.1.2021 tento inštitút zatiaľ nie je na Slovensku aplikovateľný, keďže úrad nie je schopný pracovať s registrami (register prevádzkovateľov a systém online skúšania a preskúšania) tak, ako to predpokladá nariadenie. Taktiež v súčasnosti platné štandardné scenáre nemajú v slovenských podmienkach vysokú využiteľnosť, v prípade záujmu dozvedieť sa podrobnosti nás neváhajte kontaktovať.
- Základnú teóriu merania a mapovania s dronom;
- Ako prebieha zber dát;
- Ako dáta následne základne spracovať;
- Ako skombinovať leteckú fotogrametriu s pozemnou, či s laserovým skenovaním;
- Ako pokročilo využiť nazbierané dáta v poľnohospodárstve a lesníctve či v stavebníctve a pri mapovaní a projektovaní.
Prevádzkové povolenie
Jeho princípom je, že žiadateľ doručí úradu žiadosť o vydanie prevádzkového povolenia. V nej popíše aký let a akým spôsobom má záujem vykonať, v akom prostredí, identifikuje jeho riziká v súlade s metodikou SORA a navrhne prostriedky na ich zmiernenie.
Úrad následne túto žiadosť posúdi a vydá prevádzkové povolenie.
Od 1.1.2021 predpokladáme, že prevádzkové povolenie je „najschodnejšou“ cestou pre vykonávanie letov v rámci osobitnej kategórie prevádzky v aktuálnej situácii. Pre pomoc s vypracovaním žiadosti o vydanie prevádzkového povolenia a jej príloh nás kontaktujte, posnažíme sa Vám poradiť.
LUC - Osvedčenie prevádzkovateľa ľahkých UAS
LUC bude zahŕňať množstvo povinností, vrátane vypracovania tzv. systému riadenia bezpečnosti (Safety Management System – SMS) a pravidelného vykonávania auditov kvality.
LUC je oprávnením, ktoré je platné v celej EÚ. Je avšak otázne, do akej miery bude (kvôli absencií systému registrácie prevádzkovateľov UAS) pre jeho slovenských držiteľov možné uplatňovať toto osvedčenie v ďalších krajinách EÚ do 2022.
V priebehu prvých niekoľkých mesiacov roka 2021 budú podľa našich informácií povolenia súčasných držiteľov povolenia na vykonávanie leteckých prác prevedené na LUC. Noví záujemcovia o LUC budú pravdepodobne musieť byť osobitne preskúšaní úradom.
Vykonávanie cezhraničných letov dronov a letov v zahraničí
V zásade tak žiadateľ o vykonanie cezhraničného letu, alebo letu v zahraničí doručí na úrad štátu v ktorom má byť let vykonaný žiadosť s prílohou. Príloha by mala obsahovať prevádzkové povolenie od štátu registrácie (potvrdenie o prijatí vyhlásenia, prevádzkové povolenie alebo LUC). Úrad túto žiadosť posúdi a v prípade potreby prijatia dodatočných opatrení vyzve žiadateľa na jej doplnenie.
V prípade, ak úrad štátu v ktorom má byť let vykonaný túto žiadosť schváli, informuje o tom prevádzkovateľa a úrad štátu registrácie prostredníctvom EASA (Európska agentúra pre bezpečnosť letectva).
Od 1.1.2021 nepredpokladáme, že tento systém pre slovenských prevádzkovateľov funguje z dôvodu absencie systému registrácie prevádzkovateľov a systému pre výmenu informácií s úradmi iných štátov.
- Chystané európske pravidlá pre hobby lietanie s dronom, ktoré však u nás aktuálne platia iba obmedzene;
- Aktuálne platné hobby pravidlá, ktoré je nutné na Slovensku dodržiavať;
- Základnú orientáciu vo vzdušných priestoroch pre účely hobby pilota dronov;
- Praktické rady pre bezpečné hobby lietanie.
V súčasnosti vydané povolenia
To znamená, že všetky povolenia na vykonávanie leteckých prác ostávajú zatiaľ v platnosti. V priebehu roku 2021 majú byť úradom prevedené buď na LUC, alebo na prevádzkové povolenie pre osobitnú kategóriu prevádzky. Tento prevod by sa mal udiať z podnetu Dopravného úradu a malo by byť v zásade automatické. Podľa našich informácií bude Dopravný úrad pri tomto prevode zohľadňovať predovšetkým veľkosť organizácie. To znamená počet zamestnancov, počet pilotov na diaľku a počet prevádzkovaných UAS.
Čo sa týka povolení na lietanie (t.j. pilotných preukazov pre UAS), tieto taktiež zatiaľ ostávajú v platnosti. Podľa našich informácií bude snahou Dopravného úradu na ich základe vydať preukazy pilotov na diaľku podľa nového nariadenia.